20. helmikuuta 2014

Keikkatyössä

Aiemmin kirjoittamassani postauksessa olenkin tarinoinut, mitä toimia minulle työssäoppimisen muotitoimittajan assistenttina hääriessäni sattui eteen. Kyseinen jakso onkin poikinut saman työtehtävän keikkaluontoisia hommia, jotka keskittyvät samoihin toimiin, kuin harjoitteluni aikaiset studiokuvauspäivät. Nyt ajattelinkin syventyä erääseen keikanheittokeissiin ja kertoa yksityiskohtaisemmin mitä kyseisiin päiviini on kuulunut.

Tiivistetysti pohjustaen, toimeenkuvanani on olla muotitoimittajan apukäsinä studiohommissa. Apukäsinä mahdollistan toimittajan keskittymisen vain ja ainoastaan kuvauksiin, joissa on yllättävän paljon tarkasteltavaa! Toimittaja on periaatteessa päävastuussa kuvauksista, eli hän suunnittelee kuvauksilla haettavan tyylin ja luonteen, miettii kuvaustaustat, hankkii kuvaustuotteet, kutsuu kampaaja/maskeeraajan, suunnittelee ehostuksen ja meikin, valmistelee ja asettelee kuvattavat tuotteet priimakuntoon, varmistaa poseerauksien toimivuuden kuvissa, valitsee käytettävät kuvat, kirjaa kuvattujen tuotteiden tiedot ja tiedustelut, sekä viimeisimpänä kirjoittaa tietenkin koko kuvausjutun lehteen! Niin, ja se haalittujen kuvaustuotteiden purku ja pakkaus.

Eli siis, hommaa on erittäin paljon yhdelle ihmiselle, minkä vuoksi studiopäivät ovat helposti 2-4 päivän mittaisia. Edellämainituista toimista assistenttina huolehdin lähinnä tuotteista. Saavun siis kuvauksia edeltävänä päivänä studiolle purkamaan kuvauksiin tilatut tuotteet brändeittäin esiin. Tavaraa on paljon, ja usein jokaikinen rekki, sekä laskutaso tulee hyötykäyttöön.


Purkuvaiheessa on hyvä ylöskirjata kunkin brändin pukupussi ja kassimäärä, sekä painaa tiukasti mieleen minkä merkin asettelee millekkin alueelle


Tavaraa todella on paljon. Ylläolevan tuotelukumäärän purkuun kuluu aikaa noin 2-4 tuntia.

Purettuani tuotteet, odottaa seuraava toimeni itse kuvauspäivänä. Saavun studiolle kirjaamaan kuvauksiin valittujen tuotekokonaisuuksien tiedot ylös, ja lisään perään hieman tuotteet materiaali tai olemustietoja. Tietojen ylöskirjaus nopeuttaa suunnattomasti studiopäivien jouhevuutta, sillä kirjoittaessani tutotetietoja ylös on toimittajan mahdollista keskustella ja suunnitella maskeeraajan sekä valokuvaajan kanssa kuvausten etenemisestä. Tuotetiedot siis sisältävät bärndin, hinnan ja pienen kuvailun. Aina tuotteessa itsessään ei ole hintaa esillä, jolloin tieto on kaivettava lähetyslistoista. Hyvä muisti nopeuttaa hintojenkeruuprosessia, sillä tietäessä tuotteen merkin perusteella sen lähettämän PR-toimiston nimen, pääsee suoraan oikean listan syynäykseen. Kuitenkaan suurimmaksi osaksi eteneminen ei ole näin helppoa, vaan eri toimistojen listat tulee plarattua läpi tuotetietoja etsiessä, ja ihan vain inhimillisen merkkimuistamattomuuden vuoksi.


Listapino on yhtä laaja, kuin on tuotteiden brändimerikin

Tietojen kirjaus lomittuu yleensä vaatekokonaisuuksien silittämisen kanssa, riippuen maskeerauksen nopeudesta. Jos kuvausten on mahdollista alkaa jo ennen kuin olen ehtinyt kirjata tuotetiedot ylös, silitän ensimmäisenä kuvattavan kerraston  valmiiksi ja jatkan tämän jälkeen kirjausta, kunnes seuraava kokonaisuus kaipaa kuvausvalmisteluja. Toimien lutviutuessa, saadaan jälleen lisää tehoja kuvauspäivän aikataululliseen toimivuuteen.

Kun tiedot on kirjattu ylös, ja kuvaustuotteet silitetty rypyttömiksi, onkin itseni mahdollista alkaa jo pakkaamaan kuvauksissa käyttämättömiä tuotteita takaisin pusseihinsa palautusta varten. Usein kesken kuvausten ei ole mahdollista aivan hirvittävää määrää ennaltapakata, sillä koskaan ei voi olla varma toimiikoo valittu asukokonaisuus sellaisenaan, vai tarvitseeko jokin tuote vaihtaa. Siksipä pienen ennakkopaukkauksen lisäksi autan mallin pukeutumaan tuotteisiin haetulla tavalla, jotta toimittajan pystyy kuvien välissä jo tarkastelemaan otoksia, ja täten saamaan käsitystä juttuun valittavista kuvista.

Kun kuvaukset ovat ohi, on päivä yleensä vedetty niin viimetikkaan kuin mahdollista. Tämä antaa kaksi mahdollisuutta; jos tuotteiden ennakkopakkausta on pystynyt suht reippaalla kädellä päivän aikana tekemään, ei ole mahdoton ajatus hoitaa hommaa "ylitöinä" kuvausten jälkeen tätä loppuun asti. Tällöin seuraava pv. jääkin vapaaksi. Jos taas melkein koko tuotekirjo on vielä levällään, jatkuu studiotyöskentely siis seuraavana aamuna. Kuitenkin, vastuullani on pakata levittelemäni tuotteet oikeisiin pusseihin ja kirjata niihin palautusosoitteet.

Kuvailisin keikkojani fyysiseksi toimistotyöksi, jossa pääsee paraatipaikalta seuraamaan niin muoti-, kuvaus- kuin journalismialankin työtehtäviä. Itse olen suunnattoman kiitollinen aina näistä työpäivistä, en voisi kuvitellankaan mielekkäämpää keikkajobia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti