2. maaliskuuta 2013

mekkoa marille

talviloma lusittu, ja eteen astui muutos: helsinki+ marimekko = seitsemän viikon työharjoittelu. tämä tiesi korkeimman luokan jännityskäyrää, sekä suunnatonta innostusta, joka enteili uteliaisuutta tulevia visualistinoppeja kohtaan. eikä näin ensimmäisen viikon jälkeen todellakaan ole mielikuvilleni pärskähtänyt pettymystä, vaan ehkä jopa päin vastoin: uuden yrityksen arvojen, periaatteiden ja toimintatapojen lisäksi olen jo päässyt toimimaan pääkohtaisen työpaikkani, marikulman, lisäksi kampin ja aleksinkulman myymälöissä, sekä vieraillut pasilassa myymälämessuilla. oi mahtavuutta! tähänastinen käsitykseni marimekon visualisteista on, että he todella liikkuvat paikasta paikkaan, ovat täydellä sydämmellä mukana ja jaksavat jokainen päivä olla yhtä innostavia, iloisia ja huomaavaisia, riippumatta edellisen päivän raskaudesta taikka pituudesta. siinä on sitä omistautumisen meinikiä, josta jokainen voisi ottaa oppia omia töitään kohtaan.

pienenä yleisinformaatiopläjäyksenä voisin marimekosta mainita sen olevan suomalainen tekstiili- ja vaatetusalan designyritys, joka tunnetaan erityisesti omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Suunnittelu- ja valmistusrepertuaariin kuuluvat korkealaatuiset kodintavarat tekstiileistä astioihin, sekä vaatteet, laukut, yms muut asusteet. Marimekon perustusvuonna 1951, antoivat sen ennennäkemättömät painokankaat vahvan identiteetin, mikä on varmasti yksi suurimmista syistä yrityksen mahtavalle levinneisyydelle. Tuotteita myydään 40 eri maassa, ja  vuoden 2012 lopussa Marimekon myymälöitä oli yhteensä 108. Keskeisiä markkina-alueita ovat Pohjois-Eurooppa ja Aasian-Tyynenmerenalue. lisätietoa kiinnostuneille löytyy yrityksen nettisivuilta osoitteesta www.marimekko.fi

"marimekko on elämistä, ei esittämistä. marimekko on elämän kauneuden ymmärtämistä ja hyväksymistä juuri sellaisena kuin me sen arkena kohtaamme." - Mika Ihamuotila

työviikko alkoi siis jännittyneen yön jälkeisessä innostuspuuskassa, joka vei tarmokkain askelin kohti marikulmaa. paikanpäällä ei ujosta paniikista ollut enää tietoakaan: lämmin vastaanotto ja iloinen työporukka osoittivat tunnelmani aiheettomaksi ja liikkeeseen tutustuminen päästi ajatukseni hieman ajantasammalle siitä, mitä tulevat viikot tulisivat sisältämään.

kuten aiemmin mainitsinkin, ei viikkoni ole kohdistunut vain yhden myymälän työskentelyneliöihin, vaan jo toisena päivänä pääsin kampin marimekkoon. siis uuteen ympäristöön, uuden työtoverin kanssa. hyvään ajankohtaan sattui harjoitteluni alkamaan, kampissa valmisteltiin loppuviikon kampitus-päiviä, joihin pääsin itsekin osallistumaan. tiedossa oli näyteikkunan vaihto, kampanjapöytien tekoa, kyltitystä ja siistimistä.

edellisen kauppakeskuksen puoleisen ikkunan purun jälkeen, oli kampitus-tuotteiden aika päästä asiakasmahdollisuuksien tietoisuuteen. sain siis tätäkautta ensikosketuksen näin visualistina tekstiileihin, mikä oli enemmän kuin mukavaa. pienet esillepanovinkit ja -ohjeet rikastuttivat tämän työn kautta mieltäni.

Kodin tekstiileistä tehty pöytäkin on niin eritavalla ajateltavissa, kuin esimerkiksi vaatepöydät joihin olin tottunut. tuttuna ja turvallisena tuli tässäkin siisteyden ja tarkkuuden tärkeys, siis edes jotakin yhteistä aiempien oppieni kanssa.
ja koska uusi kuukausikin teki tuloaan, tietää se uusien tuotteiden nostoa ja keskittämistä. kausi vaihtuu, mallistot uusiutuu, kankaat vaihtuu, joten mitä silloin tehdään? tietenkin esitellään ne! tässä toisen kamppipäivän tulokset:

lokki-kuosia esiteltiin nyt yksinkertaisesti ja toistolla. keväistä pirteyttä vaatteisiin ja asusteisiin

yksi kankaanvaihto-operaatiostani. joonas-kangas sai kaverikseen myös samasta kuosista laukut.

ja vielä himan tekstiiliesittelyä kadunpuoleiseen ikkunaankin. edes näinkin yksinkertaisen esillepanon tekeminen ei olekaan ihan niin helppoa, kuin miltä vaikuttaisi, sillä vaikeusastetta nostatti näyteikkunan leveys. pääsi ketteryys koetukselle.
torstain suunta veikin messukeskukseen myymälä 13-messuille. myymälätarvikkeiden kirjo vei ajattelumaailman taas uusille ulottuvuuksille, ja visuaalinen silmä kehittyi messuosastojen osalta jälleen kasvuasteita eteenpäin, varsinkin kun ajatuksenvaihtoa tapahtui oman päänsisäisen tuumailun lisäksi myös harjaantunemman silmän kanssa. perjantaina aamuinen visualistipalveri eteni aleksinkulman -myymälän mekkoillan tekoon. converset löysivät paikkansa yläkerrasta ja seinältä, tehden tilaa tapahtumaetu-asusteilta, samalla kun työparini järjesteli maaliskuun-tuotteet uuteen uskoon hyllytorneihin. työntäyteistä viikkoa siis ehditty edetä ja voin vaan arvailla tahdin kiihtymistä. ajatukset täyttyvät sävyistä ja kuoseista, niiden mahtavista kirjoista, sekä yhdistelymahdollisuuksista. oi onneani!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti