edellisviikon alkupäivät oli pyhitetty sille yhdelle jännittävimmistä ammattiin opiskeluun liitettävistä termeistä: ammattiosaamisen näyttö. jo pelkästään tämän karmaisevan koulusanaston hirviön kuuleminen on aiemmissa opinnoissani onnistunut nostattamaan stressihormonini valmiusasemiin, mikä nyt arvatenkaan ei ole ainakaan parantanut kyseisten toimien luonnollisesti tai arkipäivänomaisesti hoitamista. vaan ei nyt! mitä ilmeisemminkin itseensä ja omaan tekemiseensä luottamista sekä tiimityöskentelyn jaloa taitoa on jo sen verran (niin tahallisesti kuin tahattomastikin) tullut harjoiteltua, ettei alitajunnan entisajan jännitysnäytelmät päässeet kertaakaan valoilleen. Oli aivan ihanaa huomata työnteon mahdollistuminen rennoin ottein sekä yllättää itsensä prosessin etenemisestä nauttimisen.
toimeksiantonamme oli suunnitella salon 4H -yhdistykselle kampanja, minkä tarkoituksena olisi saada koti- ja lähikuntien nuoret työnhakijat sekä nuoria mahdollisesti työllistävätkin tahot tietoiseksi kyseisen yhdistyksen nykypäivän palvelutarjonnasta. jostain syystä virheellinen mielikuva "ne pyörittää niitä jotain kerhoja" polttomerkki oli syöpynyt kansakunnan mieleen, eikä tätä harhaluuloa ollut suotava antaa jatkua. vieraillessani 4H:n sivuilla yllätyin kuinka mahtavia palveluja onkaan nuorelle työllistymisen ja yrittäjyyden mahdollistamisen saralla tarjota. jopa kaihoisa takauma iski lueskellessani palkkatyön hankintaan auttamisesta ja yrityksen perustamisen mahdollistamisesta: "olisipa mullakin ollut tämmöinen kannustusapu -yhtiö, kun sillon monet kesät sitten sain rukkaset kukkakievarin kesätyöntekijäksi pääsemisestä".
kampanjan minimituotoksiksi toivottiin facebook -banneri, kaksi slogania (yksi nuorille ja yksi muille salolaisille) sekä kaksi kamppis elementtiä fb-sivujen seinälle. lisäksi resursseiksi annettiin 1000€ budjetti, 4H:n yleinen graafinen ohjeistus sekä kaksi työntekijää, jotka pystyvät kampanjan toetuttamaan. suunnitelmamme oli siis oltava toteuttamis-mahdollinen, kyseisten kulmakivien puitteessa. kolmen visualistiaivon suuruisen tiimimme voimin lähdimme työstämään ideaa niin kampanjaan mahdollisesti sisältyvistä asioista, kampanjan visuaalisen ilmeen pohjasta, sekä tonnin sijoittamismahdollisuuksista. pähkäilyltä, taustatyön tekemiseltä, illustratorin vääntämiseltä, hintakyselyiltä ja budjettilaskelmilta ei vältytty, ja kaikki kahden ja puolen päivän pyhitetyt työtunnit hyödynnettiin juurta jaksaen aina esittelypuheen hiomiseen asti.
lopputuloksena kampanjamme sisälsi seuraavat asiat: FB-banneri, nettimainos nuorille työnhakijoille, sekä työnantajille, tienvarsimainos samoille edellämainituille tahoille, salon seudun opo:ille lähetettävät 4H:n toiminnasta informoivat sähköpostit, opo-tunneilla vierailut ja näissä flyereiden jaon, sekä lehtimainokset salonjokilaakson sisäsivuille. budjetin satsasimme suurimmaksi osaksi juurikin edellämainitun lehden kolminkertaiseen sisäsivumainokseen, minkä jälkeen tilijäämämme riittivät vielä kolmen tienvarsijulisteen materiaalikustannuksiin. kaikki aikaansaannoksemme ja suunnitelmamme tiivistettiin 5 minuutin powerpoint -esitykseksi, ja tsädäm - tästä oli näyttö tehty! ainiin, esiteltäköön vielä oma graafinen kampanjan työstöni:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti