tekstilogo |
logossa yhdistyvät niin kuvallinen osio, kuin tekstikin |
VIRHE 1: SUUNNITTELIJANA SEKÄ TOTEUTTAJANA ALOITTELIJA
Logon suunnittelussa säästäminen mitä todennäköisimmin kostautuu. aloittelijoilla- ja tuttujen tutuilla teetetyt graafiset suunnittelut ovat toki kukkarolle mieluisia vaihtoehtoja, mutta tarvittavan ammattitaidon puutteessa lopputulos voi olla hyvinkin amatöörimäinen. Tämä taas saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa asiakaskatoa, sillä kuka nyt ei valitsisi ammattimaisemmalta vaikuttavaa vaihtoehtoa sellaisen ollessa tarjolla. Yritystulosten näyttäessä lähenevän nollaa voikin miettiä, miksei heti kättelyssä satsannut taattuun laatuun.
Kumman seuraavista saman alan yrityksistä valitsisit?
VIRHE 2: SUUNNITTELU NOJAA LIIAKSI TRENDEIHIN
Trendit ovat tietenkin hieno juttu, ja ajan hermojen mukainen suunnittelu tuottaa varmasti sen hetkisen ajanjakson ajan positiivista huomiota. ongelmaksi syntyykin sanat "sen" ja "hetkinen". jos tuotteelle/palvelulle ei ole tarkoitus leimata "parasta ennen päivämäärää", on paras unohtaa kliseiset hurjan hauskat heijasteet yms. ja keskittyä ajattomuuden luomiseen.
VIRHE 3: RASTERIKUVAT
Logosuunnittelussa on vannottava vektorigrafiikan nimeen (ohjelmistona mainittakkoon esim. Adobe Illustrator). sen koostuminen matemaattisen tarkoista pisteistä mahdollistaa mm. niin logon suurentamisen, kuin pienentämisenkin, ilman pelkoa kuvalaadun kärsimisestä. rasterikuvissa taasen mikä vain kokomuutos todennäköisesti aiheuttaa kohteen jonkinasteisen pikselöitymisen.
pikselöityminen huomattavissa vasemmanpuoleisessa rasterikuvassa |
VIRHE 4: KUVAPANKKIEN KÄYTTÖ
Jos kuvittelet kuvapankin avulla pystyväsi toteuttamaan esim. itse yrityksellesi uniikin ja toimivan logon pienin kustannuksin - unohda se. jälkimmäinen toki toteutuu, mutta suunnittelemasi logon lisenssi ei kuulu tällöin kenellekkään eli käytännössä kenellä vain, milloin vain ja missä vain on mahdollista olla sama "uniikki" logo samalla hetkellä käytössään. Se siitä yksilöllisyydestä. Kuvapankkien materiaalit on kuitenkin tunnistettavissa, mm. samankaltaisen muotokielensä avulla.
VIRHE 5: SUUNNITTELET ASIAKKAAN SIJASTA ITSELLESI
Usein toitotetaan, kuinka luovassa työssä on tärkeä antaa oma persoonallisuutensa ilmi luomuksissaan. vaan tämä ei päde logosuunnittelussa. keskity asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin - logo kuvastaa häntä, ei sinua.
VIRHE 6: MONIMUTKAISUUS
Vaikka kuinka suunnitelma toteutettaisiin vektorigrafiikalla, ei sekään valitettavasti pelasta liian yksityiskohtaisen kuvan muuttumista kuvaa pienennettäessä suttuiseksi mössöksi. vähemmän on siis enemmän, ja näin logolle mahdollisestaan laajempi skaalausrepertuaari.
valitettava logon mössöytyminen pikkukuvassa. mielenkiintoinen sormenjälki on tunnistamattomissa, ja ainoa selkeä piirre on S. |
VIRHE 7: LIIALLINEN PÄÄPAINO VÄREISSÄ
eri väreilla saa aikaan huomattavia tunnelmamuutoksia, ja ne kiinnittävätkin usein ensimmäisenä katsojan huomion. harmillisesti logon ideaa ei kannata rakentaa värien varaan, sillä usein sitä on käytettävä jossakin vaiheessa myös mustavalkoisena, ja kuinka tällöin varien varaan rakennetun logon käy? viisainta onkin siis siirtää pääpaino suunnittelussa rakenteeseen ja valita värit vasta viimeiseksi mausteeksi.
logon rakenteeseen satsatessa sen mielenkiintoisuus ja tunnistettavuus säilyy myös mustavalkoisessa versiossa |
VIRHE 8: HUONO FONTIN VALINTA
logon viimeistelyssä fontin oikea valinta on elintärkeä. riskeinä ovat mm. typografian ja grafiikan liiallinen tyyliläheisyys, jolloin ne kilpailevat helposti huomiosta. vastakohtainen ratkaisu on myöskin vähintään yhtä huono, sillä tällöin katsoja ei tiedä lainkaan mihin keskittyä. kultaisen keskitien löytää käyttämällä kirjasintyyppiä, jonka persoonallisuus kolahtaa graafiseen/kuvalliseen osuuteen.
typografian ja graaffisen osuuden eriparisuus syö lopputuloksen upeuden, vaikka ne yksittäisinä oisoina olisivatkin toimivia |
VIRHE 9: LIIKAA FONTTEJA
Jos yrittää esitellä kaikkea mahdollista yhdellä kertaa, lopputuloksena on ettei käteen jää kenellekkään yhtään mitään. laajan fonttimelskan näkeminen ei ainakaan edesauta katsojan vaivatonta sanoman sisäistämistä, jolloin logon perusperiaatteethan eivät täyty nimeksikään. maksimissaan kahden fontin, ja niiden eri painotuksilla leikkiminen on huomattavasti tehokkaampi ja selkeämpi keino saada tarvittavat eroavaisuudet tekstin sisällä esille, ilman epäselvyyden häivääkään.
luettavuus ero on huomattava esimerkkikuvien välillä |
VIRHE 10: LOGO KOPIOI MUITA
Kuten jo aiemmin on mainittu, logon tarkoitus on edustaa ja antaa uniikki identiteetti yritykselle/palvelulle. näyttäessään samalta kuin jonkun muun yrityksen vastaava, on logo pahoin epäonnistunut. kopiointi ei hyödytä ketään - ei asiakasta, eikä suunnittelijaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti