13. huhtikuuta 2013

kohti mid season sale:a - ja sen yli!

VIIKKO 5
 
totuttua lyhyempää työviikkoa takana. pari päivää vieneet opinnäytetyöseminaari ja pitkäperjantai lyhensivät perinteisen arkirytmin kolmeksi työskentelypäiväksi, jotka nekin ovat olleet yllättävän lempeitä. erilaisten tapahtumien ja kausien toteutuksessa mennyt viikko ei ole ollut osallisena, mikä taas on mahdollistanut myymälän "unohtuneisiin nurkkiin" keskittymisen, ja niiden ulkomuodon uudistamisen. mm. tyynyhylly sai jälleen uutta kuositusta ja värien vaihdosta, mikä kirkastaa jälleen kangaspuolen ikkunaa ja jaksaa näin muistuttaa ohikulkijoita marikulman tauottomasta ajanhermoilla olemisesta ja tuoteuutuuksien hankinnasta. myös kauan harmaina hiirulaisina olleet vitriinit alakerran kassapisteen läheisyydessä saivat hiljaisemman viikon ansiosta eloa ja ideasisältöä itseensä, millä tarkoitan niiden käyttöönottoa lastenastioiden/-lelujen esittelyyn. samalla vitriini antaa lastenosaston sijaintiosviittaa näkyvämmin, sillä kyseinen osasto sijaitsee pääsisäänkäynnistä katsottaessa nurkan takana, minkä takia ilman ennenaikaista tietoa jäivät lastentuotteet monelta asiakkaalta tiedostamatta. siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla; kaiken mahdollisen esillepanotilan hyödylliseen käyttöön otto, sekä asiakasinformaation lisääminen!

hirvittävän kummoisia esillelaittomahdollisuuksia ei oma aivotukseni suostunut vitriinin täyttämiseen keksiä, mutta ideana oli siis pyhittää alimmaiset hyllyköt "myyntituotteille" ja antaa ylimmäisellä tasolla jonkinasteista yhdistelmäinspiaatiota asiakkaille
lisäksi hiljaiseloa edesauttoi tulevan viikon mid season sale, joka on aiempina vuosina tunnettu nimellä reputus. nimimuutos johtui sen aukeamattomuudesta asiakkaille, joten nyt jokaiselle englannin kieltä edes alkeiden verran osaavalle selkiää kyseessä olevan keskisesongin alesta, joka kestää viikon verran. tämä tapahtuma siis koittaa vasta seuraavalla viikolla, eikä suunnittelutasoa suurempaa myymälän aleilmeeseen laittoa (tai yleensäkkään muutakaan uudistusta) voinut ilmentää. suurta tohinaa siis loman jälkeen tiedossa.

tässä vielä pieni tyynyhyllyn freesaus näin pääsiäismyynnin loppukireiksi:

pirteä ryijy-kuosi nostettiin taivaisiin tuomaan itseään vahvasti näkyville. hieman pohjasakkaan joutui valitettavasti (vaikka vahvassa nostossa vielä hänkin) kompotti, mutta tuolit yhdessä tumman klassikkokuosin kanssa antavat ihanaa ilmettä ikkunan alalaitaan ja pitävät myymälän ulosantinäkymän kokonaisena.


VIIKKO 6

neljän päivän lorvailu tuli tarpeeseen, sillä aiemmin mainitsemani mid season sale odotti laittoaan heti viikon alkutuimaan, ja alkutunteina. kaikki neljästä näyteikkunasta, ykköspöytään ja yläkerran ideaseinään oli saatava ennen myymälän avausta sesonkikuntoon, joten kello seitsemän aamulla alkoi armoton edellisten ikkunoiden purku ja aletuotteiden sommittelu näiden tilalle. yhdessä työpaikkaohjaajani kanssa saimme vielä marikulman myyjäsomistajan avuksemme, joten työnsarka oli huomattavasti helpompi kantaa, vaikkakin homma tuntui olevan aluksi jopa kolmelle hartiaparille kiireellistä suorittaa. yhdessä tuumin aletuotteille tarkoitetut alueet tyhjenivät kuitenkin nopeasti, ja sesongin rakentaminen eteni tehokkaasti niin, että jokaiselle lutviutui oma esillelaittokohde, jolloin kaikki ikkunat saatiin samanaikaisesti esittelykuntoon. itseni aherruskohteeksi lipui yläkerran vaateikkuna, johon oli edellisellä viikolla päätetty neljä eri kuosillista tuotetta, jotka sain oman mielikuvani mukaan rytmittää ikkunaan, sekä hyllylle:

mid season sale -kangasripustus ohjaa heti asiakasta aletuotteiden luokse. ripustusvaiheessa joutui muutamaankin otteeseen hieraisemaan silmiään, sillä teksti tuntui aina vain jokaisen korjausliikkeen jälkeenkin vetävän vinoon, vaikka päinvastaisen puolen teksti oli selvästi suoraankulkeva. helpotuksen huokaus kuitenkin pääsi loppujen lopuksi: vika ei ollut näkö- tai hahmottamiskyvyssä vaan vahinko oli käynyt jo luultavimmin painovaiheessa. korjausliikkeenä oli onneksi mahdollista suorittaa 180 asteen käännös, eli "vähemmän asiakkaille näkyvälle" puolelle vinoon menevä teksti, ja suuremmassa ihailussa olevalle taas suoraan menevä

rytmityksen on toimittava kummalta puolelta vain katsottaessa - ja sehän toimi!
koska pääsiäinen on tältä vuodelta jo ohimennyttä aikaa, oli astiaosaston pääsiäismassapöytä tullut tiensä päähän ja saikin nyt väistyä uudenlaisen esillepanon tieltä. vaikkakaan siis varsinaisia ohjeita ei myymälöihin esillepanotuotteista tule, on kompotti-kuosi korkeammilla tahoilla tällä hetkellä vahvassa nostetoivomuksessa, joten päätimme taituroida kyseisestä kuosista harmonisen aamiaskattauksen. lisänä kattauksen jatkoksi tuli myös markkinallinen näkökulma, jolloin puolet pöydästä päätettiin nostaa massamaiseksi, jolloin asiakkailla on pienempi kynnys koskea astioihin, ja täten ostouskallus on suurempi. siis inspiraatiota ja ostomahdollisuutta samasta pöydästä, kuitenkin niin, että koko esillepano on yhtenäistä! tältä se näytti:

vaikka kyseessä on ns. esimerkkikattaus, eihän marimekkolla tarvitse tyytyä tavanomaiseen samaa sarjaa-samaa väriä-ja kaikille samanlaista -ajatteluun. pirteät väriyhdistelyt, eri astiamallien toveruus ja vaikkapa tuotteille uuden käyttökohteen keksiminen on sitä mahtavuutta, mitä ei vältämättä muille brändeille ole suotavaa. peppi pitkätossu meininkiä!

kattaus on helposti hyvin kovan tunnun antava, siispä pehmeyttä saatiin lisättyä keittiöliinojen asettelulla lautasten väliin. ja hei, tuohan se runsauttakin!

pöydän myyvä- ja kaupallinen osuus haluttiin ilmentää runsailla ja korkeillä muki- sekä alusastiapinoilla. näin saadaan näkyville jälleen tuotteiden yhdisteltävyys, mutta myös antaa asiakkaille uskallusta koskea tuotteisiin, sillä vaihtoehtoisesti parin hassun kupposen kohdalla harvemmin ainakaan itse rohkaistuu kyseessä olevia tuotteita hypistelemään. plussana mukikeko liukuu oikein saumattomasti pöydän alkupään kattaukseen, sillä näin syntyy kuvitelma kaiken astiaston olevan peräisin tästä rykelmästä, ennen heidän paikkaansa löytämistä kattauksessa. kokonaisuus on tärkein!

hieman parempaa havainnollistamista myynti- ja inspiraatiopään sulautumisesta toisiinsa.
 kesämainen kuosi, ahonlaita, teki tupsahduksensa myös samana päivänä astiaosastolle, ja somistajana tehtävä on ujuttaa se muiden lajitovereidensa joukkoon. haasteena oli saada kuosi näyttämään ei-niin-kesäiseltä, sillä huhtikuuta elellessä ei välttämättä ole ostoslistalla kohdassa "ajankohtainen" kuositus, josta helposti tulee mieleen kesämökki ja heinäpelto. siispä sekoitimme pääsiäisen juhannukseen, ja vielä varmuuden vuoksi tasapainoittamaan ripauksen mustaa, jolloin ahonlaita pääsi hieman keväthenkisemmässä esittelymuodossa näin näyttelykuntoon:


vaikkakin marimekon tapoihin ei kuulu käydä hirvittävästi edellä ajankohtaista aikaa (siis myymälämielessä), tarvitsi pieni yläkerran ideaseinä uutta ulkomuotoa, samoin kuin myös petivaateosaston vitriinikin. siispä päätimmekin hieman jo herätellä asiakkaita tulevista kevään juhlista, ja sommittelimme näihin pieniä lahjaideoita. vitriini pyhitettiin hääpareille:

selkeää, siistiä ja yhteensopivat parit. tasaraidan uusi väritys sujahti lahjaideana olemisen lisäksi myös aiemmin uudistaneeseeni petivaateosastoon - niin väreiltä kuin tunnelmaltaankin. lisäinfona toimivat tekstikyltit, joissa myös sanallisella tasolla annetaan lahja-ajatusta.
 ja ideaseinä valmistuville:
tuote-ehdotukset kausiohjeistuksesta, ja esittelytavat omasta päästä. ainoana toiveena olivat pakettitornit, joita oli jo muutamissa aiemmissa sesongeissa käytetty täydentämään idoiden antia. ja upeasti toimittivat asiansa tässäkin lahja-asioinnissa - pakettipäälysteet vain vaihdettiin uudempiin kankaisiin, missä on kyllä oma hommansa siinäkin.

pienet astiat meinasivat aivan itsekseen ollessaan hukkua seinän syövereihin, siispä muutamien tuotteiden alle keksittiin rusetoida muutama valmispaketti, joka korkeuden ja esillesaatavuden lisäksi jatkaa lahja-ajatusten antia asiakkaille!

paljon puhuttua rytmistystä tässäkin. huomaatko sinä?

vaikea kuvitella tulevan viikon olevan viimeinen, ei ajankulua pysty käsittämään. tässä hetkessä eläessä olo on kuin olisi vasta aloittanut marimekon työssäoppimisen, mutta siitten taaksepäin ajatellessa ja käydessä läpi tehtyjä töitään, huomaa oppimiskattauksen olevan suunnattoman laaja. vasta näin kuuden viikon  jälkeen uskaltaisin sanoa päässeeni hieman (mutta vain hieman) marimekon ajatusmaailmaan kiinni, niin monimuotoinen ja mahtava se on, ettei kovin paljoa nopeammin oma aivotus olisi pystynytkään kyseiselle taajuudelle vääntäytymään. haikein ja onnellisin mielin viimeiseen viikkoon suunnataan, ja tiedän senkin kuluvan huomaamattoman nopeasti: tiedossa kun on mid season sale:n purku, ja noin periaatteessa koko myymälän uusiksi mylläys. unohtamatta myyjä-somistaja koulutusta, jolloin pääsen vielä yhteen itseni tutkimattomaan helsingin myymälään tutustumaan. tukka putkella ja terävin mielin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti