19. toukokuuta 2013

graafikkona y-päivään

aiemmassa postauksessa kertomani y-päivä on suunnitteluasteella saanut tähän päivään mennessä jo totaalisen uudet säfäärit! päivän ohjelmaa on taulutettu, hankittu ja viilattu, markkinointi on jo täydellä teholla pistetty melkein ympäri suomen esille, sekä visuaalista ilmettä on rakennettu ja luotu laaja-alaisesti. jokaiselle edellämainitsemalleni toimelle on jaettu luokkamme kesken omat vastuu/tehtäväryhmät ja itse pääsin graafikon hommiin.

visuaalisesta ilmeestä vastaa tällä hetkellä vaihtelevasti neljästä kuuteen ihmistä, riippuen työmäärän paljoudesta ja niihin kohdistuvista deadline:istä. eniveis, kaikki mitä ja miten tapahtumasta on, tai tulee olemaan esillä, on tiimimme aikaansaannosta. tässä omaa panostani ja aikaansaannostani, missä olen joko pohjasuunnitellut ja toteuttanut helahoidon tai vain viilaillut logosuunnittelijamme taikka jonkun ryhmäläisemme raakaluonnoksia. (mainittakoon vielä ryhmätyöskentelyn olevan hyvin keskeisessä osassa myös graafisen ilmeen suunnittelussamme, millä tarkoitan päätösten ja mielipiteiden vaihdon jokapäiväisyyttä. esimerkki: yksi ryhmäläisistä kokoaa oman näkemyksensä y-päivän julisteesta, minkä jälkeen koko graafinen tiimimme tarkastelee aikaansaannosta ja antaa mahdollisia parannusehdotuksia tai yhteissätuumin hyväksyy taidonnäytteen sellaisenaan. yhteistyötä, yhteistyötä! näin saamme y-päivästä multimaalisen makeen näköisen!)
t-paida on suunniteltu y-päivän oppaille, heidän näkyvyydensä takaamiseksi. tämä aiheutti vaatimuksen: opaspaitojen on pystyttävä erottumaan muun tapahtumakansan vaatetuksen seasta helposti ja vaivattomasti - ei siis mitään tihrustelua. siispä, mikä sen parempi tuntomerkki kuin tapahtuman logo kovaa ja korkealta paidan etumukseen!

etupuolelta kuviosta näkymättä jäänyt osio jatkuuu t-paidan selkä puolelle, kera tapahtuman sloganin. tunnistettavuus siis kaksinkertaistuu, onhan tuntomerkit nähtävissä oli opas kummin päin tahansa.
y-päivän ohjelmistoon kuuluu erinäisiä pajoja, mitkä sijoittuvat näillä näkymin luokkahuoneisiin. jotta käviäkunnalla olisi mitään hajua huoneiden sisällöstä, on vähintäänkin loogista tekaista ovikyltit. ideana on tulostaa yllä oleva kuvio A3-paperille, minkä jälkeen kyltti käsipelillä leikataan ympyrän muotoiseksi. näin logossa olevan Y:n takana komeileva ympyrä saisi jatkuvuutta muun suunnittelun muotokielessä.





yrittäjänpäivään yhdistetään periaatteessa vielä erillinen, ja pienempi, tapahtuma: Diili. diili on suunnattu salon toiseen asteen opiskelijoille (lukio sekä ammattikoulu), minkä ajatuksena on kilpailuttaa erinäisiä joukkueita keskenään jonkinlaisella tehtävällä. jotta kilpailusta tulee kilpailu, tarvitaan tietenkin osallistujat ja näin mainos/julisteen muodossa heitä houkutellaankin.

kortti on hyvinkin sen näköinen, kun mitä se oli logosuunnittelijamme raaka-luonnoksessa (ensisuunnitteluvaiheen luonnosversio). ainoana viilauksen kohteena oli värien lisäys.

postikorttia tullaan lähettämään, noh, tarkkaan en tiedä kenelle mutta ilmeisimmin "tärkeimmille" tahoille kutsumielessä. siksipä taakse rustailtiin tervetulotoivotus kera osoitetietojen.

runsaasti muitakin visuaalisia ulosanteja on y-päivää varten tekeytyneinä, toisten graafisten tiimiläisten taitojen uomista: mm. juliste, ohjelmisto"taulu", maakyltti, tarra, pinssi, flyeri.. siis kaikkea mahdollista. kanssamme y-päivää toteuttamassa ovat myös meidän visualistien lisäksi merkonomiopiskelijat, ja käsittääkseni he ovat vielä täysin (tai ainakin suurimmaksi osaksi) pimennossa aikaansaannoksistamme. esittelypäivä on buukattu puolentoista viikon päähän, saapa silloin nähdä mitä he tykkäävät!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti