17. toukokuuta 2013

virrat vei

virrat, ylöjärvi, kiltakoulut, keikkailu.. substantiivipaljous sisältää selkeän pointin: matkalle lähdettiin, ja retken päämääränä toimi ylöjärvi/virrat. matkaevääksi, sekä tulevan ennakointia varten saimme aiheeksi keikkailun mistä tulisimme omat tietämyksemme jollakin tavalla jakamaan jonkinlaisille ryhmille, jotka jollain logiikalla kiertävät jonkinnäköisiä etappeja, jotka kestävät jonkunpituisen ajan. epäselvää - tiedän, mutta juurikin tämänsuuntaisin informaatioin kolmenhengen visujen virrat-poppoomme toimeen tarttui.

ilman tietoa käytössä olevamme tilan suuruudesta, ulkomuodosta tai edes käyttömahdollisuuksista, oli lempeästi ilmaistuna hieman haparoivaa rakentaa edes ajatuksellisesti minkäänlaista pohjaa esiteltävän asian kerronnalle. lisähaasteena ilmeni vielä aiheen keikkailu ymmärtämättömyys, siis noin opetusrakenteellisessa mielessä. ajatuskarttoja piirrettiin, aiheen mielikuvasanoja rustailtiin ja esittelyloossimme ulkomuotoa spekuloitiin käsihahmotelmin kolmissatuumin, minkä tuloksena (melkein vatsahaavan lisäksi) hieman epävarma plan A syntyi: koska keikkailulla tarkoitetaan meidän omalaatuista ja vielä maailmalla melko uniikkiakin tapaa opiskella, jaoimme tähänastiset havannointimme oppimiserikoisuuksistamme karkeasti kolmeen osaan: oppimisympäristö, bloggaaminen ja työssäoppimisskaalan monijakoisuus/-mahdollisuusrikkaus. jokaisesta aiheesta koottiin suurtulosteet alá kuvat + lyhyt teksti-informaatio. tällainen esittelytapa tuntui kaikista varmimmalta näin tilamysteeri -tapauksessa oleillessa, sillä paperinhan saa melkein mihin vain ja millä vain esiin asetettua. vahinkoplussana samalla saimme salakavalasti esiin myös graafista osaamistamme tulosteiden "meidän näköiseksi" taiteilulla. lisäksi haalimme usean kainalollisen verran tilpehöörinäyttöä siitä, miltä meidän opiskelutilamme oikein näyttävät, tuntuvat ja vaikuttavat - siis kaikkea mahdollista vilteistä ja tuoleista aina kettuun asti heitettiin takapenkille tulosteiden tueksi ja matka kohti ylojärveä saattoi alkaa 2.5. klo 7.00 (voi kyllä, tuohon aikaan ja suoraan vapunvieton jälkeen - hullujen hommaa!)

paikanpäällä selkeni "toimipisteemme" mahdollisuudet, ja onnekkaasti kaikki suurpiirteiset suunnitelmamme siitä, miten tuomme keikkailun ilmi, oli toteutettavissa, sekä loossi sisustettavissa pienelkeisesti luokkahuoneemme henkisesti. ainoa yllätys, mihin emme juurikaan olleet osanneet varautua, oli muutaman minuutin mittainen sanallinen tiivistäminen opiskeluidemme erikoisuuksista jokaiselle kiertävälle ryhmälle - tai itse ainakin olin mielikuvissani valmistautunut vain kysymyksien kautta tapahtuvaan informointiin, en päästä puhumiseen. mutta yllätyksestä selvittiin (kunnialla tietenkin) mistä mahdollisesti onkin kiittäminen juurikin ahertamiamme suurtulosteita - niiden avulla kun kaikki tarvittava tieto oli kokoajan silmiemme edessä "luntattavana". visuaalisuudesta siis todella on oikeaakin hyötyä! kiertävien ryhmien avartamisen jälkeen osallistuimme vielä opettajakeskeiseen ryhmäkeskusteluun, missä meidän opiskelijoiden mielipiteet erinäisistä aiheista olivat kullanarvoisia - tai ainakin tällaisen jälkituntuman kohtaaminen itseeni jätti.

Hyvin mielin sekä jälleen kokemuksen verran viisaampana jäi virtojen reissu taakse, mistä onkin jälkikaikuna kuulunut vain positiivista palautetta panostuksestamme. kiitos - ilo on aina meidän puolellamme!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti